Gardenroute

Lieve vrienden en familie,

Sinds vorig week hebben we zomervakantie en zijn we gelijk op Garden Route gegaan! Eerst mn andere verstandskies laten trekken en we konden gaan. De reis ging van Kaapstad langs de kust naar Port Elisabeth en via het binnenland, Oudtshoorn, terug naar Kaapstad. Een hele trip met ons nieuwe autotje, Volkswagen Polo! Die hebben we de dag voordat we vertrokken opgehaald bij Avis. We hadden problemen met ons creditcard waardoor we uiteindelijk maar voor 10 dagen de auto konden huren in plaats van een maand. Wel heel jammer, maar gelukkig konden we nog wel op reis. We hadden gepland om ongeveer 6 dagen over de heenreis en 3 dagen over de terugweg. In totaal hadden we 2300 km gereden.

Dag 1: Kaapstad – Swellendam

Nadat we de auto volgepropt hadden met onze spullen zijn we richting Hermanus vertrokken. Hermanus is een dorp waar alles in het teken staat van walvissen. In dit dorp worden vanaf de kust of vanaf een boot veel walvissen gespot. Het hoogseizoen is helaas al geweest en we hebben er nog steeds geen gezien.. Dus op goed geluk gingen we een kijkje nemen. Helaas geen walvis gespot maar wel de mooie kuststrook gezien met de vele baaien. De kust bestaat vooral uit rotsen en met de wilde zee is het mooi om te zien. Vervolgens zijn we naar Cape Agulhas gegaan. Dit is het meest zuidelijke punt van afrika. Hier komen twee oceanen bij elkaar, de Atlantische en de Indische. In het verleden zijn hier heel wat schepen vergaan omdat ze zich verkeken op de ondiepe rotsen, riffen en op de scherpe punt die de kaap vormt. De kaap heeft dan ook de bijnaam ‘de naald’. Aan de overkant ligt gewoon Antartica, echt vreemd. Is wel wat anders als Engeland! Terwijl we wat foto’s aan het maken waren zag Lobke iets in het water, een soort vin of een staart. Toen we nog eens goed keken waren er  nog meer! We dachten dat het een groep dolfijnen waren, maar de mensen naast ons dachten dat het een walvis was! Was wel heel tof om te zien, het waren er best veel en je zag ze langzaam langs de kust trekken. Vervolgens zijn we richting ons hostel (Backpackers Hostel) gereden in Swellendam. Dit is de 3e oudste stad van Zuid-Afrika (na Kaapstad en Stellenbosch). Er was ook niet heel veel te beleven. Ons hostel was niet heel modern, we sliepen in een hutje buiten met twee bedden. In de tuin stonden stoelen en een vuurkorf waar we savonds lekker konden zitten en binnen een pooltafel. De eigenaar was niet aanwezig maar Franco en Eloise regelden alles. Het waren super lieve mensen en wilde ons helpen met alles. Ze speelden samen muziek en hadden beloofd om een aantal liedjes voor ons te zingen savonds. Met nog een andere (knappe) Zuid-Afrikaan hebben we naar het mooie gitaarspel en de mooie stemmen geluisterd. Voordat we gingen slapen nog even gezellig gedoucht met twee kakkerlakken. Oke, één was dood en de andere was rondjes om me heen aan het lopen. ’S Nachts werden we wakker van een beest dat op ons dak zat. Volgens Eloise waren het bush baby’s die zaten veel in de buurt. Dat zijn die kleine aapjes met hele grote ogen.

Dag 2: Swellendam – Albertinia

Na Swellendam zijn we richting Albertinia vertrokken. Bij Albertinia ligt een natuur reservaat waar de big 5 te zien zou zijn. Tijdens de reis wilden we een overnachting die lekker luxe was. Dus we hadden een logde geboekt in het natuurpark, tussen de beesten! Bij het boeken kreeg je ook twee safari’s, ontbijt en dinner, dus een lekker dagje relaxen en grote beesten bekijken! Onze kamer was echt super mooi, helemaal in afrikaanse stijl met een mega groot master bed. De badkamer was ook van alle luxe voorzien. Ik weet al hoe ik later mijn badkamer in ga richten! We kwamen om 2 uur aan bij de logde en om 5 uur zou de eerste safari beginnen. Dus we waren eerst een rondje gaan lopen rond de lodges. De logdes zijn met een hek afgesloten van de echt gevaarlijke beesten, dus we hoefden niet bang te zijn dat we wakker worden met een leeuw voor de voordeur. Maar tijdens het lopen kwamen we zebra’s tegen! Die liepen in de buurt van de logde. Ik heb ook gemerkt dat ik niet van de insecten ben, gadver wat een vieze beesten zitten daar. Als ik maar iets in de bosjes hoorde werd ik al niet goed.. Om 5 uur begon de eerste safari, onze gids (hij leek op Quintis ‘lekker lekker van lasi’) had beloofd om vandaag de big 5 te vinden. Met nog wat Engelse mensen gingen we in een safariauto op pad. Na 5 minuten stonden we al bij de olifanten, en na 15 minuten bij de cheeta’s. Het was een niet heel groot park, dus je was zo naar de beesten gereden. Voor mijn gevoel leek het op een heel groot Beekse Bergen, omdat veel beesten afgesloten zaten in aparte gebieden. Die konden om bepaalde redenen niet met de andere dieren samenleven. Na een safari van 2 uur hadden we olifanten, giraffen (+baby), witte neushoorns, cheeta (+baby’s), leeuwen, antilopen, koedoe en zebra gezien. Best veel voor 2 uur! Alleen de buffel hebben we niet gezien, die zouden we de volgende dag gaan zoeken. Na de safari kregen we een heerlijk buffet dinner met onder andere struisvogel en springbok. Het smaakte heerlijk! ‘S avonds hebben we heerlijk geslapen in ons master bed.

Dag 3: Albertinia – Wilderniss

’S ochtends om 7 uur moesten we klaar staan voor de tweede safari, op zoek naar de buffels. We waren naar een plek gereden waar ze gister gespot waren, maar helaas hadden we ze niet gevonden.  Op de buffels na hebben we wel de big 5 gespot, dus het waren twee geslaagde safari’s. Vervolgens hebben we ons volgepropt met het meest lekkere ontbijt ooit. 3 tafels helemaal vol met allerlei lekkere dingen! En je kon een heerlijk lekker eitje laten bakken met ham, kaas, champignons en andere groenten. Met ons buikje vol gingen we naar de reptielen waar we een slang vast hebben gehouden! Hij was niet heel groot, maar toch! Hierna zijn we weer op pad gegaan.  Door de bergen, langs de kuststrook zijn we richting Mosselbaai gereden en lekker op het strand gelegen. Tussen de twee dorpjes was niet veel te doen dus we hebben het bij lekker relaxen gehouden. Aan het eind van de middag zijn we naar het volgende hostel (Vic Bay Surf Lodge) gereden bij Victoria Bay. Het hostel lag tussen de bergen aan het strand. Die dag was het een mooie warme dag dus het strand lag helemaal vol met mensen en overal auto’s. In het hostel ontmoette we Wendy uit Canada zij was ook de Garden Route aan het doen, maar dan in de tegenovergestelde richting. In het hostel waren nog twee Zuid-Afrikaanse mannen, heel aardig maar soms iets te geinteresseerd dat het vervelend werd..

Dag 4: Wilderniss – Plettenberg

Wendy had ons de tip gegeven dat er bij Wilderniss een man in de grotten woonde. Hij gaf rondleidingen aan mensen door zijn huis. Het was een minuut of 10 over het spoor lopen naar zijn grot. Toen we daar aan kwamen wisten we niet wat we zagen. Aan de ene kant van het spoor had hij een terras gemaakt met een lange tafel met uitzicht op de baai. Aan de andere kant van het spoor was zijn grot, met een houten vloer en overal schelpen opgehangen tegen de grot-muren. Op de veranda stonden tafeltjes met stoeltjes eraan. De grot-man zelf was ook echt wat we ervan verwacht hadden. Een beetje verwilderde man met oude kleren en haren die alle kanten op stonden. Hij woonde hier al 6 jaar en hij nam elke keer weer wat spullen mee naar de grot. Het was nog steeds niet af maar stond al wel helemaal vol. Hij gaf ons een rondleiding door zijn woning, ik denk dat we wel in 10 kamers zijn geweest, hij had alles zelf in elkaar gezet. Zo knap! Overal waar je keek waren schelpen opgehangen als decoratie. Na het grot-avontuur zijn we naar Knysna gereden, dit is een mooi stadje aan de kust hier hebben we een rondje gereden en een drankje gedronken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Plettenburg, hier wilden we graag met zeeleeuwen gaan zwemmen! Maar de laatste boot bleek om 12 uur al gegaan te zijn geweest. De boot ging alleen bij een minimum van 4 mensen en helaas hadden nog geen andere mensen zich opgegeven. Een andere man had ons de tip gegeven om Robberg te gaan beklimmen. Gelukkig was het ook maar 30 graden.. Maar hij beloofde dat daar zeeleeuwen te zien waren. Het was een nationaal park aan de kust, het was een soort langgestrekte berg in de zee. Ik wet niet hoe ik het anders moet omschrijven, bij de foto’s zit een plattegrond. De hike duurde ongeveer een uur, en onderweg zijn we inderdaad de zeeleeuwen tegen gekomen. Wel van een afstandje maar we hebben ze gezien. Halverwege de hike kwam de grote verrassing; het allermooiste strand ooit! Het was een soort strand met aan beide kanten zee, op de foto’s is het wel duidelijk te zien. Het was echt een strand uit een film! Hier hebben we nog even een duik genomen en zijn we weer terug gegaan naar de auto. Vervolgens zijn we weer naar het volgende hostel gereden, Backpackers Amakaya. Het was een groot hostel met misschien wel 20 bewoners. Bij het inchecken werden we gelijk al belaagd met tips wat we in het gebied konden doen. Ze waren erg bereid je te helpen en wilde zelfs de bungy jump voor ons boeken die we de volgende dag gingen doen. De keuken van het hostel lag helemaal vol met potten, pannen en borden die niet afgewassen waren, er hing echt een studentenhuis sfeer daar binnen.

Dag 5: Plettenberg – Port Elisabeth

Deze dag stond ook helemaal vol gepland, we wilden naar Monkeyland, Birds of Eden en de Bloukrans Bungy Jump gaan doen! De hoogste bungy jump van de wereld! Ik heb nog nooit een bungy jump gedaan, de eerste maar gelijk goed doen haha. Eerst zijn we naar Monkeyland gereden, dat is een park waar apen opgevangen worden. De apen zijn allemaal gebruikt als huisdier of hebben voor het circus gewerkt, ze kunnen nooit meer in de echte natuur overleven en daarom houden ze de apen daar. Met een gids gingen we het park rond en kregen we informatie wanneer we een aap tegen kwamen. We hadden verwacht dat de apen wel brutaler zouden zijn en meer nieuwsgierig dat ze op je gingen zitten ofzo. Ze bleven allemaal op afstand en er gebeurde verder niet veel, dat viel wel een beetje tegen. Nu weten we wel heel veel meer over apen en we hebben er veel gezien. Eigenlijk wilden we eerst naar Birds of Eden maar omdat de man van het hostel het een beetje krap had geboekt moesten we eerst naar de brug. We waren niet de enige die die dag de sprong wilden doen.. Wat was het druk. Nadat we ons hadden ingeschreven kregen we de brutels om en moesten we nog even wachten. Om 13:00 moesten we bij de poort staan om naar de brug te gaan. In het cafe ernaast hing een scherm waarop de beelden van de brug te zien waren. De mensen die sprongen werden gefilmd en dan lekker ingezoomd op die bange koppies. Zelf kregen we al een beetje de kriebels toen we de hoogte van de brug zagen. Het was een hele afgrond als je naar beneden keek, en daar gingen wij gewoon in springen, bizar eigenlijk.. Maar ik had er al wel heel veel zin in! Dan was het eindelijk zover we gingen richting de brug met een man of 20 denk ik. Eerst werden wat dingen uitgelegd voordat we de brug opgingen, de gids ging zn best doen om ons allemaal heel terug te krijgen. De plek waar de sprong plaats vond vind plaats net onder de brug, om daar te komen moesten we onder de brug door lopen. Onder de brug hangt een soort van stalen kooi waar je doorheen loopt om op het middenstuk uit te komen. Alleen de vloer was ook van die stalen constructie gemaakt, dus je kon er gewoon door heen kijken! Het ravijn in waar je zo in gaat springen, heel tof. We hadden horrorverhalen gehoord dat dat het engste was van de bungy jump, maar we vonden het alles meevallen. Op het middenstuk waar de sprong plaats vond hing een hele lekkere sfeer, er werd harde muziek gedraaid waardoor ik er echt zin in kreeg! Bij het inschrijven kregen we een cijfer op onze hand, een voor een werden er mensen uitgeplukt die moesten springen. Bij de eerste sprong was iedereen helemaal opgewonden en kregen er nog meer zin in. Toen was het zover, het was mijn beurt. Eerst kreeg je twee van die kussens om je onderbenen en werden met een koord vast gemaakt. Vervolgens werden nog wat touwen vastgebonden, het ging allemaal heel snel. Ik zag degene voor me springen, en daarna was ik! Spannend! Toen moest ik naar voren huppen en werd het bungy touw vastgemaakt. Ze hielpen je naar het randje, en daar stond je dan, met een hele afgrond onder je en eindeloos uitzicht tussen de bergen. Beneden stroomde een heel klein riviertje, maar geen lekkere zachte ondergrond om op te vallen. Op dat moment dacht ik, waar ben ik in godsnaam mee bezig. De twee mannen naast me telde af 3, 2, 1 BUNGY! En daar ging ik dan! Voor ik het wist was ik al gesprongen. Echt vreemd gevoel, zo’n lange vrije val heb ik nog nooit gevoeld. Wanneer je beneden komt voel je al het bloed naar je hoofd stromen en alle spanning komt op je onderbenen. Ik hoopte dat de kussens niet van mijn benen af zouden glijden maar ze zaten echt wel heel strak. Toen ik een paar keer heen en weer was geveerd hing ik stil op mn kop. En toen was het wachten tot iemand me op kwam halen. Met een lier kwam een mannetje naar beneden die je aan hem vastketend en mee naar boven nam. Boven was iedereen enthousiast en ik natuurlijk ook, de adrenaline gierde nog steeds door mn lichaam. Alles werd losgekoppeld en de volgende kon alweer gaan springen. Het was echt lopende band werk. Gelukkig had ik Lobke nog net kunnen zien springen die was 2 beurten na mij. Het zag er wel heel gaaf uit! Van de sprong zijn foto’s en een film gemaakt, die hebben we gekocht. Het ziet er zo gaaf uit! Nu kan ik zeggen dat ik van de hoogste bungy jump brug van de wereld ben gesprongen! Ik zou het zo weer doen, maar dan is het natuurlijk nooit zo gaaf als deze.. Na de sprong zijn we nog naar Birds of Eden gegaan, haha was wel even omschakelen. Dit is een natuurpark met een groot net eroverheen, de grootste volière ter wereld. Door het park waren wandelpaden en hoge bruggen aangelegd zodat je tussen de bomen liep en de vogels van dicht bij kon zien. Veel mooie vogels gespot, maar onze gadachten waren nog steeds bij de sprong. Na birds of Eden zijn we naar Port Elisabeth gereden. Dit is het verste punt van onze reis. Port Elisabeth is een grote stad gelegen aan de kust. Toen we erdoorheen reden vonden we het geen mooie stad. Een aantal studenten studeerden hier, wij waren echt blij dat we in Kaapstad wonen. Kaapstad heeft 10x meer sfeer dan Port Elisabeth en we voelde ons er niet echt thuis. Ons hostel (Jikeleza lodge) lag dicht bij het centrum, voor zover je het een centrum kon noemen. In het hostel had ik het gevoel dat ik in een Duits kamp was beland, er waren alleen maar Duitsers en iedereen sprak Duits. ’S Avonds zij de eigenaar dat er een groepje Nederlanders waren geariveerd, maar we hadden er veder niet op doorgevraagd.. ’S Avonds lekker uit eten geweest en geslapen op geen lekkere bedden. Ze waren helemaal uitgeslapen en we lagen op de grond.

Dag 6: Port Elisabeth

In Port Elisabeth bleven we twee nachten, op de 6e dag zijn we naar Addo Elephant Park gegaan. Dit is een groot natuurreservaat (1480 km2) met 450 olifanten, 400 buffels, meer dan 48 bedreigde neushoorns, bokken, leeuwen en hyena’s. We konden met onze eigen auto door het park rijden zonder begeleiding best spannend dus! We konden alleen de weg naar het park niet goed vinden, dus hadden het aan de politie gevraagd. Een auto met 4 man sterk had ons helemaal begeleid naar het park, ze hebben denk ik niets beters te doen.. Maar wel heel aardig de Zuid-Afrikaanse politie! De entree van het park was maar 4 euro per persoon! We stonden al met veel geld klaar maar het was super weinig. We kregen een boekje mee waar we de dieren konden aankruisen die we gezien hadden, verder niet heel goed doorgenomen. In het park waren we een afslag in gegaan en waren uitgestapt om wat foto’s te maken buiten de auto. Toen we weer verder reden keek ik nog eens goed en was het ten strengste verboden om uit de auto te gaan! Er stond een boete op van zoveel honderd Rand. Oeps... Langs de paden waren waterpooltjes aangelegd zodat de dieren dicht langs de weg te zien waren. Veel olifanten, 2 leeuwen, zebra’s, een mega kudde buffels, koedoe’s,  en jaja de bijzondere mestkever hebben we gespot. Dit is een unieke soort in dit gebied, Circellium bacchus die niet kan vliegen. Het meest spannende was nog een kudde olifanten die op ons kwam aflopen over de weg. We reden en ineens zien we een kudde recht op ons afkomen met een behoorlijk tempo. Dus snel in zn achteruit en een beetje aan de zijkant van de weg gaan staan, gelukkig gingen ze de bosjes in en kwamen ze niet nog dichter bij. Het was wel een heel mooi gezicht! We vonden dit park mooier dan die in Albertinia. Binnen twee uur hadden we daar de big 5 al gezien, het was niet heel spannend in tegenstelling tot Addo. Nadat we 8 uur door het park hadden gereden zijn we weer terug gegaan richting Port Elisabeth voor ons laatste nachtje daar. Lobke kreeg een berichtje van Rudy (ook een student van Avans) dat hij bij ons in het hostel zat! Super toevallig, van alle hostels in Port Elisabeth dezelfde nachten in het zelfde hostel geboekt. Blijkbaar waren ze die dag ook in Addo geweest, maar daar zijn we ze niet tegen gekomen. Na gezellig een wijntje te hebben gedronken zijn we lekker gaan slapen op ons niet lekkere bed.

Dag 7: Port Elisabeth – Oudtshoorn

Omdat we nog weinig van Port Elisabeth gezien hadden zijn we een rondje gaan rijden door de stad. We vonden het er niet mooier op worden, er was een hoofdweg wat er wel gezellig uit zag, maar we waren nog steeds blij dat we in Kaapstad woonden! Onderweg naar Oudtshoorn liepen er gewoon best wel grote apen op de weg! Gelukkig gingen ze aan de kant maar het had ook anders kunnen aflopen. Van Port Elisabeth naar Kaapstad loopt route 62, de Zuid-Afrikaanse versie van de Amerikaanse route 62. De weg is 850 kilometer lang en gaat via het binnenland langs verschillende dorpjes. Echt zo mooi, het is best heuvelachtig en in de verte zie je veel grote bergen. Het voelt echt Amerikaans als je daar rijdt (al ben ik nog nooit in Amerika geweest). Als je dan een heuvel over rijdt en je ziet net na de top de bergen op de achtergrond, de weg over een heuvelachtig gebied gaan echt heel mooi. We zaten vaak zo in de auto ‘waaaaaaauw!’. Ik probeer het te omschrijven, weet niet of het over komt maar het was in iedergeval echt mooi om te rijden. Oudtshoorn is een stad midden in de Karoo dat is een half woestijngebied. Het is een heel mooi gezellig stad(je) met veel struisvogelfarms. We hebben er ook een bezocht, daar gaven ze informatie en een rondleiding door de farm. We hebben ze gevoerd, Lobke heeft er op een gezeten en ik heb een nekmassage gehad van de vogels. Leuk om een keer gezien te hebben, maar stelde ook niet heel veel voor. Vervolgens zijn we naar ons laatste hostel (Oasis) gereden. Dit hostel had een zwembad! Heeerlijk, want overdag was het er 39 graden Celsius! Echt heel warm, we waren blij met wat verkoeling. De kamers waren ruim en het hostel had een heerlijk balkon met picknicktafels waar we konden eten. Een goed adres!

Dag 8: Oudtshoorn

Deze dag zijn we naar de Cango Caves gegaan. Dit ligt ongeveer een half uurtje rijden van Oudtshoorn af. Boven de ingang hing een bord met de temperatuur buiten en binnen. De buitentemperatuur was 43 graden! Het kon dus blijkbaar toch warmer.. Met de rondleiding liepen schat ik 100 man mee, echt belachelijk veel! Met een gids die er probeerde bovenuit te komen. De grot zelf was heel mooi, er waren verschillende groote ruimtes. Wij hadden voor de adventure tour geboekt, samen met nog 15 mensen. De gewone tour hield op en wij gingen nog verder de grotten in.  Langs de tunnel of love, een hele smalle doorgang waarbij je aan alle kanten wordt ‘geknuffeld’. Vervolgens kwam Devils peak, dat is een klein gangetje dat omhoog ging, ik moest mezelf er doorheen wurmen. Gelukkig zijn Lobke en ik niet zo groot, maar er gingen ook best grote mensen mee. Ik vond het knap dat het ze gelukt was, want ik had er al best wat moeite mee. Vervolgens kwam de postbus, dat is een hele lage gang waar je je doorheen moet tijgeren. Het was een 50 centimeter hoge tunnel. Spannend om te doen dus, hier moet je geen claustrofobie hebben! Na een uur was de tour over en konden we weer de hitte in. Om af te koelen zijn we naar een waterval gegaan, dat lag midden in het land ongeveer een half uurtje rijden van Oudtshoorn. Het was er lekker koel en we konden lekker zwemmen in het water tussen de kikkervissen. Dit was alweer bijna het einde van onze trip. Nog een nachtje slapen en we gingen alweer terug richting Kaapstad!

Dag 9: Oudtshoorn – Kaapstad

De laatste dag van onze trip, deze dag rijden we weer terug naar huis; Kaapstad! Onderweg zijn we nog wel gestopt bij Ronnies sexshop. Dat is een toeristisch cafe waar je langs moet zijn geweest. Iedereen verwacht een sexshop in de middle of nowhere. Maar het is gewoon een cafe waar toeristen iets kunnen achterlaten. Veel bh’s en ondergoed boven de bar en de alle muren zijn beschreven met berichtjes. Wij hebben natuurlijk ook een aantal berichtjes achtergelaten op de muren, dus als je er ooit nog langs komt. Zoek de tekst met de roze stift in het halletje bij de wc’s! De rit van 470 kilometer weer via route 62 was weer heel mooi!

We waren blij dat we weer lekker thuis waren. Het was een mooie reis! Veel gezien, veel gedaan (is ook aan de lengte van dit veslag te zien..) Het is vanavond alweer kerstavond, ik heb nog totaal geen kerstgevoel. In de stad zijn al wel veel dingen in het teken van de kerst. We hebben al een aantal kerstmannen voorbij zien komen en mensen lopen met kerstmutsen op straat. Maar voor mijn gevoel klopt het gewoon niet, het moet sneeuwen of koud zijn! De komende dagen gaan we lekker uit eten en misschien nog op het strand liggen. Een troost, hier regent het vandaag ook. Iedereen fijne dagen en alvast een gelukkig uiteinde!

Veel liefs uit het zuiden!

P.s. het noodlot heeft toch toegeslagen mijn telefoon is gejat, dus ben via dat nummer niet meer bereikbaar op watsapp. Wel op dit nummer: 0027711194872. En voor meer foto's verwijs ik jullie door naar facebook. Het uploaden van de foto's gaat kei langzaam, we gaan nu lekker uit eten! http://www.facebook.com/#!/moniek.suykerbuyk