Eerste dagen in Kaapstad!

Lieve vrienden en familie,

Hier dan mijn eerste reisverslag! Gisterenochtend zijn we in Kaapstad aangekomen na een lange dag reizen. De vlucht naar Londen was voor we het wisten voorbij en zijn na een uurtje weer geland op Heathrow. Vervolgens met British airlines naar Kaapstad, een vliegreis van 12 uur. Gelukkig vlogen we snachts en hebben we lekker kunnen slapen (wel in de meest rare standen...). Nadat we geland waren moesten we langs de douane, was ook nog even spannend. Op internet had ik gelezen dat ze daar nog wel eens moeilijk over konden doen, met papieren etc. Maar gelukkig mochten we het land in. Kathelijne, van de organisatie 4exchange, stond ons al op te wachten op het vliegveld met nog een student. Gelijk airtime (beltegoed) gehaald. Mijn afrikaanse nummer is: 0027 78 5318154. Onderweg naar het hotel was het al een hele ervaring, mensen die langs de kant van de snelweg lopen (soms met baby’s of kinderen), mensen half uit een auto of truck hangend. Gevaar kennen ze hier niet.. Vlak nadat we het vliegveld verlaten hadden waren gelijk al de sloppenwijken te zien. Een heel gebied met alleen maar hutjes gemaakt van golfplaten, best indrukwekkend. Onze appartementen zien er wel heel schoon en groot uit! We zitten nu in een 4 persoons appartement met zn 2en. In december of januari gaan we naar een ander appartement met nog een of twee personen. Kathelijne had geregeld met de Groote schuur dat we maandag pas moeten te beginnen, dus hebben we deze dagen om lekker rond te kijken. Nadat we uitgepakt waren zijn we een winkel gaan zoeken, niet heel ver hier vandaan. Gelukkig best veel bekend voedsel (zelfs bloemkool haha). In de supermarkt vonden we het al raar dat we bijna geen drinkwater konden vinden, maar hier in Zuid-Afrika schijnt het kraanwater een van de schoonste te zijn in de wereld! Vandaar dat er weinig water verkocht wordt. We worden ook overal aangesproken met darling of sweety. En de mensen zijn heel aardig en gezellig. Zijn we aan het afrekenen beginnen ze te zingen! Er hangt een hele positieve sfeer. Gisteren waaide het heel hard, maar dat schijnt normaal te zijn in Kaapstad. De mensen hier staan ook bekend om hun relaxte houding. Wat vandaag niet gebeurt komt morgen wel. Dit hebben we ondervonden met de pannen, gisteren zijn we naar de receptie gegaan omdat we maar 1 bakpan hadden, ‘ja die komen we nu brengen!’. Na twee uur wachten zijn we maar weer terug gegaan om te vragen waar de pannen bleven. Ja die komen er nu aan. En vandaag hebben we ze nog niet.. Dat is de instelling hier, dus we zullen eraan moeten wennen. Morgen nog maar een poging wagen.

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen in onze heerlijke bedden. Goed matras en lekkere dikke warme deken, ‘s avonds koelt het hier wel flink af. ‘S middags zijn we richting het centrum gelopen, ongeveer een kwartiertje lopen. Veel (arme) Zuid-Afrikanen lopen hier in een lange broek met een trui en muts pet in de volle zon, alsof het hier vriest.. Terwijl het gewoon 25/30 graden buiten is! Wel wat anders als wij in onze korte broek en shirtje. Onderweg een marktje tegen gekomen waar we wat spulletjes hebben gehaald die we nog nodig hadden. De man op de markt begon gelijk al over Feyenoord en wist zelfs waar Breda lag en dat de voetbal club NAC breda was! Heel apart dat een marktman uit kaapstad je dat kan vertellen.. Ook apart als we over straat lopen zijn de mensen gewend dat je elkaar links passeert (ze rijden met de auto ook links), maar wij doen nog steeds rechts. Dus we botsen nog lekker tegen iedereen aan. Met oversteken kijken we nog de verkeerde kant op, omdat ze van de andere kant aan komen rijden! Goed oppassen dus. Bij de MAC hebben we natuurlijk al een tussenstop gemaakt en lekker een MAC flurry gegeten. Ze kennen hier helaas geen stroopwafel, maar wel oreo en chocolade caramel. Vervolgens lekker een wijntje op een tarras genomen en richting de VA waterfront gelopen. Dit is een heel groot winkelcentrum met heel veel kledingwinkels. Hier waren we alleen best laat dus zijn er snel doorheen gegaan. Aan het winkelcentrum zit de haven met veel restaurants. Ziet er heel gezellig uit en was ook best druk. Ondertussen werd het al donker en zochten we naar een snelle hap, die konden we niet vinden dus hebben we maar een taxi naar huis genomen. Thuis maar lekker tomatensoep met brood klaargemaakt.

Morgen hopen we dat het weer lekker weer is, dan gaan we een duik nemen in het zwembad wat bij het appartement zit of naar een strand. Een lekker relaxt dagje! Maandag beginnen we met de stage, dus zal aan het eind van de week een verslag schrijven. Ben heel benieuwd hoe onze stage is en wat er van ons verwacht wordt! Tot het volgende verslag! De foto’s worden bijgevoegd.